Vänern rundt 2006

SOMMERTUR 2006 – MITTSOMMAR I SVERIGE

”VÄNERN RUNDT” 21/6 – 26/6 – 2006

Tur plan.

1. Dag – onsdag 21/6: Fra Haga via Aurskog til Kristinehamn - 235,5 km
Overnatting: Kvarndammens Camping. 7 stk hytter a 4 senger og 1 stk hytte a 2 senger er bestilt.

Reisebrev dag 1

Vi dro fra Haga litt forsinket 8:03 mot planlagt 7:58. Alt gikk smertefritt inntil webmaster's moped sa stille brr-bøøøpbøøøp-pofff og sluttet å virke i første oppoverbakke fra Bjørkelangen. Vi vinket inn vår trofaste følgebilsjåfør og fikk byttet ut mopeden etter at forsøk på førstehjelp var mislykket. Glade ut på tur igjenn. Gleden ble kortvarig da reservemopeden også stoppet etter kort tid like før svenskegrensen. Mer reservemoped og vi kom fram til første planlagte stoppested som var Arvika. Det vil si: det var kun to som kom til rett plass og resten begynte og lage varm lunch på feil sted. Under lunchsermonien ble webmaster's moped reparert med "nytt" tenningsanlegg, og alt var klart for videre reise til Systembolaget i Karlstad som var neste planlagte stoppested. På vei til Karlstad snørte det seg til med mopedhavarier. Roy var førstemann ut med en kondensator som ikke tålte svensk luft. Nestemann ut var Tom Bøhs som fikk plass hos Einar da det var tomt for reservemopeder. (eller var det øltørsten som tok over?) Webmaster måtte også fram med verktøyet et par ganger for først og feste nylig byttet tenningsanlegg og senere justere dette. Besøket hos systembolaget gikk smertefritt da alle viste hva de hadde å gjøre. Siste etappe for dagen var Karlstat - Kristinehamn. Dette kunne blitt dagens perfekte etappe om alle hadde sørget for nok bensin på tanken. Etter en rekke pitstopper med tanking var vi framme i Kristinehamn. Ved ankomst ble det servering av kjøttkaker og pottit fra pippen's utsøkte mopedkjøkken.

________________________________________________________________________

 

2. dag – Torsdag 22/6: Til Lidköping / Läckö Slott - 127 km
Overnatting: Et lite problem, campingene leier kun ut fra torsdag til søndag pga midtsommer.
Vi kan dra på lykke og fromme og slå oss til i nærheten av Läckö Slott – der holder de på med å etablere teltplass.

Reisebrev dag 2

Etter ei god natts søvn smakte frokosten til Pippen som vanlig fortreffelig. Egg og pytt i panne gjorde seg godt som grunnlag for dagen...maten satt som et skudd, og alle svartkopper fra igår var glemt! (nesten. red. anm.) På grunn av to etternølere i buss ble avreisen til Lidkøping utsatt til i 12 tida, uten at det var noen ulempe for såre mopedrumper...Ettersom alle ekstramopedene var brukt (opp) ble det litt fylling av luft og bensin og totaktolje før avreisen til KronoCamping i Lidkøping. Verten vår hadde en venn der som kunne ordne hytter til oss, og etter en telefonsamtale hadde vi fått lovnad om 15 sengeplasser under tak, resten måtte ordne tak over hodet selv. Jarle la inn overdriven og stakk sørover med gjengen på slep, men Runar måtte vise seg og kjøre forbi og da sørget han for at alle kjørt feil etter ca 500 meter. Anders tok affære og tok en æresrunde i rundkjøringa slik at vi kom oss inn på nr 26 på andre etappe av Vânern rundt. Øivind fikk loppesirkus på pluggen etter kort tid og Einar og Terje tro til som mekanikere uten at motoren ble mer medgjørlig av den grunn...bensintilførselen var ujevn, men etter ett stopp til var dysa fornøyd og Corvetten ruslet videre sørover. Dessverre var det andre som fikk smake mopedtrollet og Leif Arne måtte koble fra alle ledninger for å se etter gnist. Gnisten kom men Corvetten hadde bestemt seg for å være vrang, så det ble Gelândevagen resten av dagen. Pippen tynte mopeden ganske lenge før den måtte på hengern, mens Bjørnstad`s Panter brant høl i stempelet i et forsøk på å følge Anders. Vi leste kartet flittig og tok noen avstikkere langs småveier og var innom Gøta Kanal og der var det motormuseum med rabattert inngang kr. 20. Alle sto i taus beundring rundt Sâfflemotorn - Tom Bøss har maken på gutterommet i Kjensmokroken! Bøpeskruens ekte sjøulk fant skipsklokka og 7 glass kimte over museet. Neida ikke 7 glass Drambuie, men vaktas signal om at vakta snart var slutt. Barnelærdommen til Einar detta! Isen til Tandberg gjorde en kort gjesteoppdreden i magen før den måtte ut på grasbakken...I Gullspång disket Pippen opp med småvarmt og brødskiver til lunsj, med en gigantisk semihenger som levegg. Leveggen forsvant da lastebilsjåføren skulle ha hengern og flere ble imponert da han rygga rett på festet uten å justere siktet det minste - skulle likt å sett Tandberg og Anders gjort det samme.... Da vi kom fram til Lidkøping møtte vi Gestapo, SS og KGB i en og samme person men vi fikk da lov til å betale 3000 kr selv om vi nesten ikke fikk lov til å komme inn. Hyttene lå spredd rundt på plassen, men kjøkkenet ble rigget ved Aurskoghytta - og der ble kylling og ris tiberedt i øsende regnvær. Da regnet ga seg ble det sagt VÆRSÅGOD og det var stille i fem minutter mens de første tyggene ble tatt! Resten av campingplassens mannfolk slepte kjerringene sine forbi oss og de hadde nok lyst til å bli med oss - mannfolka altså.... - men de har det nok likt som oss hjemme... - og ble geleidet med myndig hånd forbi fristelsene! Ungene viste interesse for våre medbragte leker og det var valfart bort til Sørensens moped for å se på Amy. Endel foreldre fikk spørsmål det var vanskelig å svare på, men etter at Sørensen hadde oppfordret om legging av plassens små barn, gikk det over.....! Utpå kvelden kom det en kampingtralle type stor som skulle a opp fortelt. En av turens deltagere også kaldt morten tro hjelpende til med baufil og slegge til stor underholdning for oss andre men ikke for de som eide teltet. I morra skal vi til Uddevalla og selv om drikkevarene kom i Tullens søkelys ser vi morgendagen lyst i møte - værmeldinga er lovende og Maistången er klar!

________________________________________________________________________

3. dag – Fredag 23/6: Til Uddevalla – 86,2 km
Overnatting: Unda Camping – hytter til 30 personer er bestilt fra TORSDAG 22
(men vi ankommer først fredag) til søndag 25/6. 6 personer pr. hytte – 5 hytter er bestilt. Plass til 30

Reisebrev dag 3

Dag 3 startet med regnvær og deseverre har en eller annen (trolig en svenske) hatt fryktelig lyst på Amy ute på natta.Det vil si at Sørensen sin moped ble funnet veltet uten at Amy var på plass. Dersom svensken skulle lese dette vil vi i Bøpeskruen anbefale et legebesøk snarest da det desverre ikke kan gis noen veterinærattest på Amy. Amy vil bli dypt savnet. Etter en noe regntung start reiste vi fra campingplassen med friskt mot. Første stopp ble etter ca 4 minutter for dagens frokost. Pippen med crew leverer som vanlig topp kvalitet og frokokosten smakte fortreffelig. Litt rep på mopeden til Erlend resulterte i en gangbar Corvette . Nordli smilte i dag da Puchen virket som normalt med orginalmotor ( prøv å få Nordli`n til å trimme den som vil ) Ikke noe er så stabilt som en orginal Puch i følge Nordli`n. Så startet dagens etappe for alvor. I følge Helle kun 8,7 mil. For oss andre ble det vel 11 mil totalt i dag.. De første 3 milene ble fryktelig lange ( antatt 5 stopp med diverse reperasjoner) Etter hvert kunne vi faktisk kjøre sånn noenlunde med alle problemer det innebærer. ( såre rasshøl ). Vi fant noen små veier med noe mindre trafikk på og kunne se mange flotte steder langs veien. Like etter lunch ble vi brått stoppet av en vei som plutselig sto loddrett forran oss. Det viste seg at vi måtte vente på kryssende båttrafikk, og det er ikke hverdagskost for en mopedist. Mot slutten av dagen ville flere mopper ha pause og det ble en del skruing mot slutten av dagens etappe.Nordli`n sto for dagens punktering med en terasseskrue igjennom dekket, slangen og til og med felgen? Er det noen som har punktert verre en det, ønsker vi kontakt med vedkommende. Ta kontakt på e-post med post@bopeskruen.no. Pippen er god til å lage mat men uheldig med moppen. Pippen trenger stempelringer og stempel asap. Har jeg husket å nevne Skjønnhauger`n ??. Etter 2 dager i følgebil med Einar og villdyret og safiren bak på hengeren begynte gubben å bli utålmodig. Deler til elekrtonisk tenning var bestilt fra Aurskog og ankom ca kl 15.00 med Erlend..Nå var Norges mest erfarne Safir eier klar til å bytte deler slik at Safiren igjen kunne benyttes. Alle delene som ankom er fremdeles ubenyttet. Problemet var dårlig jording til coilen.. Uansett Skjønnhaug er Norges mest erfarne Safir eier åkkesom. Når vi nærmet oss Uddevalla ble vi møtt av Ingve og Mari (søstera til Svendsen som har gjort halvsvenske av seg). Ingve geleidet oss igjennom alle gangveier og smutthull for å komme igjennom Uddevalla til cmpingplassen. (Den bøper som husker veien tilbake kan få fagbrev som stifinner asap ved henvendelse til Bjørnar Helle). Vel fremme på Unda campingble vi møtt av flotte med kjøleskap fyldt bristeferdige med øl. Pippens kokkeevner viste seg nok engang og grillmaten besto av spyd med kylling, biffkjøtt og fisk. Kjøttet gikk unna fort, men "fiskepinnene" forsvant også temmelig radig etterhvert! Teians trippteller viste at vi hadde kjørt 11 mil, mens kartet anslo 8,7 mil. Gard tar kontakt med Kartverket.se på mandag for å tilby justerte kartreferanser og avstandsmål. Nordli'n gjorde hilsninger da vi passerte en gård som het "Puckgården", samtidig som gamle minner dukket fram hos Åsdalern - åssen kunne jeg finne på å selge Puch'en.....?

________________________________________________________________________

 

4. dag – Lørdag 24/6: I Uddevalla m. omegn

Reisebrev dag 4

Endelig en dag uten mopedkjøring....skulle liksom ligge bufast på campingen, men sjøl om Mittsommarafton ble sen, var det flere som skulle reparere - ikke bare hovudverk men svinghjulet til Tommy ble demontert 8 ganger men Holmen tok det på garantien så det var ikke uten grunn at han har gått ned 10 kg på turen....mye dytting i både oppover og nedoverbakke. Tommy fikk forøvrig fagbrev i Cometskruing - og Cometdytting - etter en drøy arbeidsdag med falkeblikk i gnisthuset. Frokosten ble servert klokka 10 med speilegg og løk og alt annet som er godt en tidlig morgenstund. Dagfinn våknet til høl i gulvet etter "burning" på hyttegulvet til pris a 4500.- pr 20 sek - feriepenga kommer godt med og alle var enige om at det var dumt gjort, MEN SKIKKELIG MORRO! De ivrigste fulgte Ingve til Lysekil og polisen smilte bredt da vi passerte i stor fart på gangveien. Tom ble vinket videre da han var i ferd med å miste kontakten med feltet, og fikk oppmuntrende tilrop av den lokale Tamburstuen da han girte ned forbi politikontrollen! Noen hadde nok med å prate om gårsdagens fest på dansbanan, men etttersom ingen husket særlig mye, ble det mest selvopptatt pjatt; Kjetil hadde fått blåveis (som bare viste seg å være et lite skrubbsår), Teian måtte holde i hytta så den ikke skulle velte, og Holmen lurte på om beina var feilmontert bak-fram....mens Tandberg måtte prøve badevannet i kjølvannet av en lokal isbryter.....noe som gjorde at en gammel kjenning fra forrige uke dukket opp! Etter turen til Lysekil - som også inneholdt ferjetur - måtte de ivrigste fotballhuene til Uddevalla for å se Sverige få bank av Tyskland - og det fikk dem - med Hareton på bakhjulet forbi svenska inne på campingen, kanskje litt uhøflig ettersom vi var gjester, men MORRO! Mange sitronsure blikk....men Arne klemte seg til by`n og ryktene forteller om følsomme hender, men det tviler vi på for vi har nemlig sett henda hans - ligner mest på bulgarske diskoshender. Returen fra Lysekil foregikk uten følgebil derfor ble det tauing av NOK en Comet - denne gangen Bøssern som hang på med Jan Eriks fighter. Aldri har en Comet gått så fælt...speedometernåla datt av pinnen og ned i tellverket - og der liggern fortsatt! Spør Åsdalern om Tempo så får du ETT råd, nemlig å finne en skarp spade og grave dritten ned, helst langt ned! Pippen serverte biffkjøtt, og grønnsaker for å unngå skjørbuk, og som vanlig smakte det helt fortreffelig. Hva skulle vi gjort uten Pippens kokekunst - hadde blitt sveltihjel!

________________________________________________________________________

5. dag – Søndag 25/6: Til Åmål 101 km (evt retur til Haga/Aurskog 250 km)
Overnatting i Åmål: Ørnäs Camping

Reisebrev dag 5

Avreise fra Uddevalla skulle skje før klokka 12, og det måtte pakkes, ryddes og vaskes i hyttene. ”Jag ska kolla alla stugerna innan ni åker herifrån…”, sa den blide men myndige campingdamen. Hun ble litt overrasket da hun fikk se svidd linoleum på hytte nr. 5; ”Har ni haft mopederna inne..? Det kunne jo ikke nektes for, så da vi fikk regninga på 4500.-, var det bare å punge ut selv om vi syns det var i stiveste laget. Så snart kvitteringa var skrevet, satt Dagfinn på mopeden med kurs for Aurskog, 5timer og ett kvarter ble brukt – og antakelig var han førstemann hjem. Jørgensen lastet opp bilen med med kara som har de strengeste kjerringene og den mest rigide arbe'stida – mens vi andre hang oss på Ingve for å finne fram til hovedveien mot Bengtsfors. Det var duskregn i lufta og mange mil igjen så det ble lang rekke med sammensunkne mopedister, og flere som måtte ty til reservemopeder etter hvert. Resten av kara med strenge kjerringer og rigid arbeidstid kjørte rett hjem etter lunsrast ved Bengtsfors, mens 16 mann tok en avstikker til Åmål for å overnatte der. Alle hyttene på campingen var ledige, så vi bestilte 4 stk. Arne brukte to minutter på å reparere Leif Arnes Comet som var plassert død på henger'n, og tok en æresrunde på bakhjulet med den mens vi filmet og sendte den til Leif Arne for å strø salt i såret. Utpå kvelden dro vi på pizzarestaurant der en lokal helt underholdt utafor med tenningstriks og høye smell på sin Dakota. Både hytter og pizza ble betalt av resten av reisekassa – med god samvittighet! Arne underholdt med bakhjulskjøring på Panteren, noe som endte med høl på begge buksebeina og skrubbsår på knea! Gutta med de strengeste kjerringene og den mest rigide arbestida ble oppringt med jevne mellomrom for å sjekke at de virkelig hadde kommet seg hjem – men av en eller annen grunn var det mest automatiske telefonsvarere i andre enden. Kanskje var det flere grunner til at noen måtte hjem en dag for tidlig….?

________________________________________________________________________

 

6. dag – Mandag 26/6: Til Haga/Aurskog – 174 km

Reisebrev dag 6

Dag 6 – mandag – var det hjemreise for baktroppen på 16 mann som sto for tur. Vi våknet i Åmål til stekt bacon klokka 7, sol og store maskiner som skulle asfaltere rett ved siden av spiseplassen vår! Per Willy bestilte et tykt lag med asfalt som han skulle ha over kroppen – formen var ikke helt på topp! Sola varmet, men det skyet til og ble kjøligere da vi skulle dra. Første etappe gikk veldig fint, alle mopedene fungerte bra og det ble en rask etappe til Tôcksfors. Sola kom også tilbake da vi nærmet oss norskegrensa og vinden dyttet oss ut av Sverige – den som ellers på turen hadde prøvd å blåse oss tilbake. Lauten måtte over på reservemoped da Panteren streiket, Holmen måtte en tur i gnisthuset – ellers gikk det bra for resten av følget. Pippen disket opp med varm lunsj og det var en fin siste dag på tur! Vi passerte norskegrensa ved Rømskauen i 1- tida og det ble en fin kjøretur på svingete veier mellom sjøer og skog ned mot Bjørkelangen. Vi lå i grupper på 2-4 mopeder så det skulle gå greit å kjøre forbi oss for den andre trafikken, men da vi kom utpå komp.veien fikk vi føle norske bilisters utålmodighet og vi fikk noen tette forbikjøringer. Ved Lierfoss sa vi ”hade” til gutta fra AAMK og DOOM før siste etappe mot Haga. Vi takket hverandre for turen og var ganske fornøyde med at turen nærmet seg slutten. Lauten gjorde akrobatiske øvelser på mopedsetet for å forsøke å fordele rompesmertene – et gammalt Corvettesete er ikke særlig vennlig mot de edlere deler og Lauten sleit fælt de siste milene hjem!

Da vi svingte inn på Bøpen i halv 4 tida var det raskt i gang med utpakking og omlasting. Tom og Jan Erik skulle rett til Bergen via Hamar og mopeder ble tjoret fast i Vitoen før det bar ut på veien igjen.God tur….! Henger'n ble tømt og resten av drikkevarene ble lagt i kjøleskapet – anseelige mengder til overs, men det blir overskudd i kassa! Alle skulle hjem til sine respektive, men Runar fikk ikke start på Panteren og måtte haike med Lauten som også måtte ty til firehjulstransport hjem. Turen hadde vært lang – over 90 mil for de som var med på all kjøringa! Uten Einar med følgebil og henger hadde det ikke vært mulig å gjennomføre turen og alle deltakere skylder han en stor takk! At han har tålmodighet til å kjøre sist i følget og plukke opp større og mindre havarier er ikke mindre enn imponerende. Handleturer til butikken etter mat tar han også, og bilen er lager for alskens saker – fra reservemotorer til underbukser! TUSEN TAKK EINAR! Om neste års tur blir like lang vites ikke, men vi koste oss fælt og vi fikk bekreftet noe vi visste fra før: VÄNERN ER STOR!

________________________________________________________________________

 


Deltakere Vänern rundt 2006

Navn:
Klubb:
Bjørnar Helle
Bøpeskruen
Per Willy Janson
Bøpeskruen
Pippen Tveiten
Bøpeskruen

Øyvind Svendsen

Bøpeskruen
Anders Myhre
Bøpeskruen
Rune Sørensen
Bøpeskruen
Runar Gilberg
Bøpeskruen
Svein Norli
Bøpeskruen

Terje Bjørnstad

Bøpeskruen
Terje Tandberg
Bøpeskruen
Tom Bøss
Bøpeskruen
Roy Åsdahl
Bøpeskruen
Arne Hareton
Doom
Gard Teian
Doom
Morten Holmen
Doom
Leif Arne Skjønnhaug
AAMK
Jo Inge Quille
Doom
Kjetil Haug
Bøpeskruen
Vidar Jørgensen
Bøpeskruen
Jan Erik Hære
Bøpeskruen
Anders Lauten
Bøpeskruen
Erlend Helle
Bøpeskruen
Dagfinn Holtet
AAMK
Jens Kristian Wåler
AAMK
Tom Lyrstad
Bøpeskruen
Tommy Enger
Doom
Jarle Farnes
Bøpeskruen

Kart.