Vestlandstur 2008

SOMMERTUR 2008– Dype fjell og høye fjorder .

”Bache opp og Bache ned” 25/6– 29/7– 2008

Forberedelser til tur.

1. Dag – Onsdag 25/6: Haga-Haukeli (Pippen)

Reisebrev dag 1

Runar og Rune var de som lengtet mest etter sommertur. Oppmøte en god time før avreise bekrefter dette. Noen var enda ivrigere en de først nevnte og hadde allerede reist for lenge siden på moped i fra Haga og Aurskog. Vi andre kom til etter hvert pakket i biler og konstatere at alt var som planlagt og iorden. Med kjøleskap stappet med mat og øl og enda mere øl stablet rundt kjøleskapene, skulle vi verken sulte eller tørste på turen. Iorden en liten stund iallefal. Kun kort tid etter avreise spratt dører på begge kjøleskap opp og etter et par svinger og litt lastforflytting var det bare og innse at slik måtte det være til vi kom fram til pippen. Pippen hadde som vanlig disket opp med lekre retter til de reisende mopedister. Etter maten kunne vi høre om reisehistoriene til de som hadde startet hjemmefra med moped. Fra Aurskog dro Leif Arne, Jens Kristian og Harald med noe juks til Hoksund med mopeder videre til Haukeli. Etter grundig forrarbeid fram til kl 02:00 natten føre var ikke den turen noe mer og skrive om. Leif Arne og Jens lå i dragsuget til Harald hele vegen. Lengste ettappe på moped var fra Årnes. Det var Jarle som freidig la ut på tur med en nesten ferdig skrudd moped. Første stopp var Lunnertunnelen hvor en sint politi kom med den fulstendig unyttige opplysningen at mopeden manglet lys. Videre gikk turen til Hønefoss hvor den vanlige feilen oppsto. Full stopp og kranglete tenningsanlegg. Etter skarve 2 1/2 time var mopeden i gang igjen. Etter innkjøp av nødproviant for neste sammenbrudd gikk mopeden upåklagelig resten av veien til Pippen. En reisetid på bare 9 timer og 45 minutter. Etter mat og kaffe hos Pippen hadde de fleste overkudd av kullsyre etter turen som ble sluppet ut og festet i de ellers fine tømmerveggene.

________________________________________________________________________

 

2. dag – Torsdag 26/8: Haukeli-Lysebotn.

Reisebrev dag 2

Dagen sartet med at mange fikk telefon fra Sørensen i 6 tida som var litt i overkant tidlig oppe. Da hadde han kjeda seg en time allerede. Frokosten var som vanlig av type kontinental med egg, bason og full pakke. Mopedkjøringa startet med bratt stigning og førsete problem var japansk. Etter litt hjelp fra to schacs mekanikere var problemet løst. Første frivillige stopp var på Hovden hvor vi var innom badeland uten å bli våte og ble blogget. Et lite følge fikk ikke med seg svingen innom badeland og tok snareste omvei. Regnfrakk på og videre. En godværsskur hører med når man er på tur og den sviktet ikke denne gangen heller. Trond mista gnisten like etter Hovden og var førstemann på reservemoped. Som vanlig var 1. reservemoped ikke så veldig vedlikeholdt og punkterte kort tid etter.3 flasker med skum i dekket og problemet var løst. Trons moped ble raskt fikset med skifte av stifter på neste planlagte stopp. Der ble det tanking av alle mopeder og reservekanner da neste bensinstarsjon var så langt unna at ingen egentlig viste hvor lenge det var til vi kom til neste. Mere bratte bakker og plutselig var det klart for lunch. Den nye store tursteikeren skulle prøves og klarte oppgaven med glans. 70+ karbonader blei stekt i en fei. Og det ble spedd på med pølse etter behov. Etter en kaffetår valgte Sørensen å kjøre følgebilen videre. toppen var ikke nådd enda og etter litt mere klatring nådde vi dagens høydepunkt på 1050 m.o.h. Vi suste gjennom ett feiende flott fjellanskap i veksling mellom første gir og full skrubb. Naturopplevelsen toppet seg da vi kom til Kjerrag og startet nedstigningen til Lysebotn. Der ble vi tatt vel imot på overnattingsplassen og fikk låne kjempetelt til bespisningen som besto av kylling deluxe alacarte.. Stor takk til Betjeningen på Kjerag-Lysebotn Camping og pub.

 

________________________________________________________________________

3. dag – Fredag 27/6: Lysebotn-Gullingen.

Reisebrev dag 3

Dag 3 startet med at de som fortsatt var på dag 2 vekket de øvrige med intimkonsert på hvert enkelt rom. Allsangen var med kjente og kjære tekster fra Sørensens visesamling og aslutning på piano. Vertinnen hadde disket opp med en flott frokost som i utgangspunktet var dimensjonert for basehoppere i fjærvekt. Frokost andre akt ble servert bøpere i 100+ klassen i teltet fra dag 2. Det var et glimrende vær i Lysebotn som skulle vise seg å bare bli bedre og bedre utover dagen. Etter avskjed med det flotte vertskapet og Ove, kjørte vi tidenes korteste ettappe ned til ferja. Bogstadbrødrene opplevde for første gang på turen litt fartsvind da vi tok ferge fra Lysebotn til Songasand. Det var en guidet båttur ned flott natur og nyttige opplysninger på høytaleren. Vi fikk blant annet vite at steinkobber (sel) ikke er så ulike voksne mopedister. De kan bli 2 meter lange, veie 115 kg og med rund kroppsfasong og er ganske søte å se på. Bratt var det også her og etter en liten etappe på lavere gir var vi oppe på Lyngsheiane. Tom måtte sette sin syke Zundapp på hengeren som seinere på dagen viste seg å ha et revnet stempel med hull toppen. Som erstatning ble det en Tempo. Turen gikk videre i høyt tempo over Lyngsheiane og til Årdal. Etter lunsjen som blant annet omfattet 90 egg ble det litt forviklingar med med turen videre. På ferga manglet vi Harald. Etter litt tid fikk vi lokalisert og plasert han på neste ferge. Vi som ventet på andre siden var litt uenige om plass for venting, men etter kidnapping av følgebilen ble det orden på det. På stram vaier langs fjorden gikk siste etappe som en lek. Til og med den bratte stigningen opp til Gullingen gikk i medvind. Vel framme måtte Jens Kristian ty til verktøy for første gangen på tur. Lyddemper datt av like før ankomst. Etter et raskt overblikk over følgebilen med den trofaste Sørensen som sjåfør ble det konstatert at hengeren var tom for Tempo og fylt opp med Puch og Zundapp.

________________________________________________________________________

 

4. dag – Lørdag 28/6: Gullingen-Sauda.

Reisebrev dag 4

Dagens etappe gikk fra Gullingen fjellstove via Sand til Sauda.Vi hadde allerede sendt avgårde en liten fortropp som skulle på polekspedisjon. Det var strengt tatt ikke nødvendig, men man kan aldri være for sikker. Et fantastisk vær på hele turen. Sol og 20 grader i medvind! Snorkeavdelingen med Bjarne i spissen våknet godt uthvilt, mens romkameratene lurte på om noen hadde hatt rådebank i løpet av natta. Frokosten besto som vanlig av egg og flesk servert av Pippen. Plutsdelig var det bare 4 minutter til vi skulle dra og ferden gikk nedoverBacke til Sand. Der gadd vi ikke å ta første ferje for det var fisk i fjorden som måtte trekkes opp. Terje fikk ikke den første, men Tom nappet opp en makrell med et noe spesielt krokfeste...Runar nådde også fram til kaia i god tid fordi Jesus hadde lagt en helbredende hånd på Zundappen i løpet av natta, godt å være her for det er tett mellom bedehusa - vi sier ikke nei takk til en håndspåleggelse i ny og ne! Ikke skulle vi ta neste ferje heller og Sørensen måtte fjerne følgebilen fra ferjekøen, men det skjedde ikke uten sverdslag og vi fikk gjøre som faèn vi ville, for "je kjører nå", flaks for oss at det var slutt på veien og ganske brådjupt - og følgebilen ventet pent og pyntelig. På ferja fikk vi begeistrede tilrop av en som hadde en kamerat som skulle på ungkarsfestival. Aldri hadde han sett på maken, høylytt uten blygsel med rødt langt hår, tannlaus og skrikende til ungkarskameraten sin; "har du sett kva dei har fått sett tak i...!?...detta e`jævlig stiligt, detta e`jævlig stiligt, detta e`jævlig stiligt" - etter at han hadde fått utbasunert budskapet sitt, hadde vi en hærskare (nei ikke engler) rundt oss og det var på tide å burne av ferjedekke og på land - der skulle det skrus selvsagt. Trond hadde noe uoppgjort med Corvetten, men nå skulle det fikses - og det ble det. Det var 2 minutter til vi skulle dra og etappen mot Sauda gikk oppover og nedover Bache. En foss var merket som severdighet i kartboka og vi stormet i nesten samlet tropp hundrevis av trappetrinn for å få se ei regnskur av en forvokst bekk - et heller glissent gruppebilde ble tatt rett foran Svandalsfossen - glissent fordi ikke alle hadde pumpe til å klare oppstigningen....og noen rakk det ikke fordi mopedene gikk sakte, men de kom fram til topps etterhvert - og alle fikk en opplevelse for livet! All mopedkjøringa gikk fint, vi passerte en traktor med høygaffel sprikende til alle kanter og en Landcruiser - men ingen sauer! Vel framme i Sauda kjøpte vi soft-ice is og tok en runde i by`n - der var det ingen hjemme så vi trakk oss tilbake til campingen. Hyttene var stort sett ikke rengjorte, så vi måtte vente litt for å installere oss. Vaskedamen åpenbarte seg som en huldrende skjønnhet (vi har vært lenge borte fra våre kjære) og brøytet seg rydning i gammal møkk. De snorkende fordelte seg blant de ikke-snorkende og det blir vel dårlig med soving til natta også...Kanskje vi tar en tur inn til "by`n" og starter smelteverket? Vi har jo tross alt litt døvekt på henger i form av Puch og Zundapp.

________________________________________________________________________

5. dag – Søndag 29/6: Sauda-Haukeli-(himmat)

 

Reisebrev dag 5

Det må tas med at på dag 4 ble referatet ferdig litt tidlig. Harry badet i knallgul Boratdrakt, det var så lekkert at makrellen flyktet opp på tørt land. Deretter ble det avviklet en fotballkamp i beste EM stil. Det var landskamp mellom Bøpere mot røkla, og det ble brukt hjemmelaget medisinball. Som vanlig kom dommerne og trenerne i fokus om enn på uvanlig måte da disse var de råeste. Kampen ble avsluttet på stillingen 5- 5 etter at en av dommerne gjorde bestemorstull over blomsterabatten. Det var kun få alvorlig skadde. Vi dro på Manilla Pub der vi overtok hele underholdningen etter ca 9 sek. Hele bøpereportoaret pluss litt til ble avsunget til stor begeistring for lokale helter. Etter en vellykket kveld var det klart for retur til campingplassen. Sauda Taxi ytte kjempegod service og fikk alle hjem igjen.

På dag 5 skulle vi reise hjem igjen. Ved første bensinfylling måtte vi vente på Bogstadkarene. (Som Arfinn sa det: jeg har hatt en forferdelig mopedtur, har sett trynet til Sørensen i følgebilen i speilet hele veien....) Etter bensinfylling var det klart for Ryfylkeveien med bratt stigning opp på heia. Der var det ca 0 grader og regn. Det var likevel en fin tur. På veien opp var det endelig slutt på girkassa på en Zundapp og det ble igjen bytte til en flott Topas uten bremser. Alle kom til slutt til Røldal. Der svingte det inn en bil med et flott eksemplar av en Comet. Det ble umiddelbart lagt inn bud, men eieren var en optimistisk guttunge som hadde tro på prosjektet. Ut fra Røldal måtte Anders vise seg fram med bakhjulskjøring, dette ble umiddelbart kommentert på Temposidene. I bakkene opp til Haukeli var det stram vaier uten at alle kjørte veldig fort av den grunn, men tetgruppen hadde holdt snittfart på 50,3 km /t på strekningen Røldal- Haukeli. I et felt som etterhvert fikk god spredning var det en del som kjørte tuneller og noen som helst ville kjøre utenom. Været var ikke like godt det siste stykket, men vi var så klare for å komme hjem igjen at det ikke ble noe stopp før vi var hos Pippen. Alle unntatt Runar som punkterte 500 meter før vi var fremme, det skal liksom ikke være mulig for den mannen å komme fram uten klunder. Hos Pippen var det kaffe og tomatsuppe for frosne karer før opplasting for siste transportetappe. Bjørnstad, Myhre og Helle hadde ikke fått nok mopedkjøring og ville heller kjøre videre til Seljord for å bli plukket opp der. Og det gjorde de. I Seljord var det bespisning for de fleste og resten av turen var det stort sett sjåførene som fikk med seg. Kort oppsummert var det en kjempefin tur med gode turkamerater, fine kjøreveier og stort sett fint vær.

 

________________________________________________________________________

 


Deltakere Vestlandstur 2008

Navn:
Klubb:
Arne Harethon Doom
Bjørnar Helle Bøpeskruen
Tommy Comet Doom
Morten Holmen Doom
Øyvind Svendsen Bøpeskruen
Dag H Bråthen Bøpeskruen
Tom Lyrstad Bøpeskruen
Helge Borgen

Bøpeskruen

Pippen Bøpeskruen
Runar Gillberg Bøpeskruen
Anders Myhre Bøpeskruen
Kjetil Haug Bøpeskruen
Trond Amundsen Bøpeskruen
Trygve Killingmo Dooom
Dag Fredriksen Bøpeskruen
Jens K Wåler Aamk
Per Willy Janson Bøpeskruen
Leif Arne Rosswell Aamk
Terje Bjørnstad Bøpeskruen
Terje Tandberg Bøpeskruen
Rune Sørensen Bøpeskruen
Atle Willersrud Bøpeskruen
Harry Bratli Bøpeskruen
Edgar Krogstad Doom
Rune Bruun Bøpeskruen
Anders Lauten Bøpeskruen
Harald Bogstad Aamk
Arnfinn Bogstad Doom
Bjarne Kjærstad Bøpeskruen
Gard Teian Doom

Kart