Lofottur 2009

SOMMERTUR 2009– 96% nord.

”I veien for deg ” 24/6– 29/7– 2009

Bilder fra turen 1 - 2 - 3 - 4 - 5

Forberedelser til tur.

1. Dag – Onsdag 24/6: Haga - Å

Det blir buss fra Statoil Haga kl 05:00.
Avreise fra Gardemoen kl 07:00. Ankomst Bodø ca kl 08:30.
(Møt opp i god tid, helst ca kl 06:00. Husk at det kan ta tid i sikkerhetskontrollen.)
Når vi har kommet til Bodø skal vi pakke ut doninger og mat med mer samt ordne og pakke leiebil.
Vi skal ta ferje til Moskenes som går ca kl 17:45. Ankomst Moskenes ca 21:00.
Deretter går turen til Å, 0,8 mil kjøring(skyving), Å ligger helt i enden av veien i Lofoten. Overnatting.

Reisebrev dag 1

Det var en usedvanlig tidlig avreise fra Haga. Alle hadde stått opp, men det var ikke alle som var våkne. Støveru'n stod klar med bussen og alt gikk knirkefritt hele veien til Bodø. Ved ankomst ble leiebil hentet, containere funnet og utpakkingen kunne begynne. Ingen store skader var skjedd. Kun litt riper, småbulker og annet som en bøper med glede kaster seg over for å fikse. Leiebilen ble raskt fylt opp og vi måtte supplere med en henger. Frokosten ble noe sein, men god. På den nyoppussede gastroen ble det raskt tilberedt egg og bacon. Karer i fra nærliggende bedrifter på brygga kom raskt til og lurte på hva som luktet så godt. Ryktet gikk fort og snart var flere mopedinteresserte og pressen på plass. Vi hadde god tid til ferja gikk, så litt sightseeing måtte til. Vi klemte oss på mopedene og dro opp til en høyde over byen og tittet på utsikten. Runar hadde ordnet med guide, og han kunne fortelle at bare 20-30 minutters gange unna kunne vi få en enda mer fantastisk utsikt. Mange var skeptiske til spasertur og fysisk fostring. Halvparten lot seg friste og ca 15 mann la i vei på spasertur. Spaserturen ble litt mer omfattende enn først antatt, og etter 1 time og 15 minutter var toppen inntatt. Harethon kunne friste med 1stk 0,33 lommevarm øl etter bragden. Enkelte av deltagerne kunne bekrefte at tresko ikke er anbefalt for slike utflukter. Vel nede igjen ble det middag og klargjøring til ferjetur. På kaia ble det litt fisking med brukt og nyinnkjøpt utstyr og grønn stingsild viste seg raskt som en favoritt. Det ble praktisert catch and release over en lav sko. Ferjeturen ble et lite stykke nytelse av norsk natur og godvær. Etter mange historier om bølgene i Vestfjorden ble det en rolig tur. Vel framme i Moskenes sto nok en gang pressen klar. Vi ble avfotografert innhyllet i totaktsrøyk, og videre ble intervju foretatt ved ankomst til Å rorbuer og vandrerhjem. Kvelden ble avrundet med stående buffe på brygga.

________________________________________________________________________

 

2. dag – Torsdag 25/6: Å - Sandsletta

Vi kjører til Sandsletta Camping. Ca 12- 16 mil kjøring. Her skal vi være i 2 dager.

Reisebrev dag 2

Dagen i dag må nesten starte med kveldsmaten i går og datoen var jo egentlig i dag. Det var nesten ingen som var sultene, men da maten ble satt frem ble over 10 brød borte. Etter kveldsmat og ikke så mange timer søvn seinere var det klart for egg og bacon frokost og avreise fra Å. Det var mange som dyttet mopeden litt mye før de oppdaget at det hadde vært spøkefugler på plugghettene i løpet av natta. De fleste mopedene hadde fått løsnet plugghetta. Pippen måtte leite etter mopeden sin. Etter et lite søk i nærområde så han en som lignet hengende i en kran over vannet i havna. Etter nærmere kontroll så viste det seg å være den riktige. Avreisen som tidligere ble annonsert til å være kl11:00 ble for enkelte uten forvarsel fremskutt til 10:45. De som var igjen hørte duren og så røyken fra avreisen og da var det bare og hive seg på i hui og hast. turen gikk forbi ferjeleie hvor det var en kort oppsamlingstopp. Per Willy konstatere at mopeden ikke var helt som den skulle, og ikke mange meter etter samling stoppet den og måtte opp på hengeren. Ved første pausestopp ble verktøy hentet frem og skruing måtte til. Kick og girsjalter var av da det kom et våkent hode bort og lurte på om plugghetta skulle stå på halv tolv. Plugghetten ble trykket på plass, kick og gir skrud fast og mopeden var i orden. Turen gikk videre i høyt tempo til Leknes. Bortsett fra en varmskjæring etter kappkjøring med en av Widerøes forbipasserende, og en eksospotte som delte seg ved flensen gikk det smertefritt. Det ble ekte guttemat til lunch i form av pølse med brød og lompe. Alt tenkelig tilbehør var selvfølgelig på plass. I pausen ble eksosanlegg og en mopedramme som begynte og gå opp i formene effektivt sveiset. Stor takk til Kristian og Øystein hos Joh. Vian. På vei videre til Svolvær skjedde mye. Her må vi nesten begrense beskrivelsene så ikke internett blir fult. Vi tar med Terje og Bjørnar som punkterte. Bjørnar har alltid vært primus motor på vedlikehold av moped, og en stor pådriver for at alle skal sjekke mopedene før tur. Dette var moro. Pippen fikk totalhavari på sylvpeden, og måtte bytte til reservemoped. Denne gikk imidlertid så mye bedre en sylvpeden at ha kom til skade for å ta rett frem i ett kryss som vi andre svingte til venstre. Pippen fikk et lite glimt av Stamsund før han skjønte hva som hadde skjedd. Erlend fikk også et tilfelle av gnisthusblues, og måtte bytte til en minst like dårlig moped. Etter noe venting var alle på rett kurs igjen. De fleste tok en stopp i Svolvær i vente på følgebilen, som var overfylt av mopedlik. Nå var det ikke langt igjen til Sandsletta som var dagens destinasjon. Ikke mange kilometerne etter bensinstasjonen som vi hadde stått å ventet på, gikk førstemann bensintom. Det var ingen ringere en mopedguru Roswell som mente at mopeden burde ha kommet fram på lukten av tom tank. En snau mil fra målet måtte også Bjarne konstatere at mopeder ikke går på kun bensinlukt. Vel framme på Sandsletta Camping ble det mye mopedskruing, biff og gratinerte poteter.

 
 

________________________________________________________________________

3. dag – Fredag 26/6: Frivillig utflukt.

Slappe av, Kjøre småturer eller noe sånt.

Reisebrev dag 3

Alle som ikke var helt sikre på dette med midnattssol, måtte se dette med egne øyne og etter hvert ble det mørkt for de fleste. Morgenen var derfor ganske hard for mange. Mitt oppe i den harde oppvåkningen hadde en flatlandsbonde fra under havnivå problemer med avreisen. En framtung bil og forhjulsdreven campingvogn er sjelden en god kombinasjon i motbakker. Villige bøpere ga opptil flere hjelpende hender og bar campingvogna ut av knipa. Vi hadde bestilt fiskebåt og flere var klare for å berge middag. Ikke alle valgte fisketur men mulighetene var mange. Det ble også lokalfiske og mopedkjøring av kort og lang karakter. Vi starter med beskrivelse av fisketuren. Det ble mye tur og lite fisk. Vi reiste en times tid ut mot havet, mot drømmer om de digre fiskene. Og digre fisker ble det. Det eneste problemet var at de slapp taket lenge før de kom til havoverflaten. Endelig resultat av fisleturen ble et par fisk som kunne brukes til mat og det var langtfra nok til sultne bøpere. Sikringskost ble ordnet på Rema. Lokalfiskerne fikk langt mere fisk, men dette var heller ikke av mettende karakter. En kvalitetsfiskestang fra Europris ble raskt omgjort til en trehåndstang etter ett stort bunnapp. Vegard fikk en sjøpølse på kroken, men i mangel av lompe ble denne kastet ut igjenn. Lyrsta'n fikk tilogmed en strekkfisk men heller ikke denne kunne brukes i matlagning. Hadde turen gått til Finnholtsjøen hadde fangsten vært imponerende, men til saltvann å være var det en fiasko. Moped tur av kort type gikk til Stokmarknes. Turen gikk rundt øya, som de i mangel av kart kalte for Isle of Man. Fergene var synkronisert med plugghavariene. Den lange turen gikk med den vanlige baktroppen og de hadde for første gang en opplevelse av å ha de raskeste mopedene. De prøvde ut de fleste småveiene nord i Lofoten etter søken på en skikkelig dårlig grusveg som hjemme i Aurskog. Til baktroppens forsvar må det nevnes at de ikke enda har sett følgebilen i speilet. Utpå kvelden ble det alternativ bevertning med restaurant-tur til Svolvær eller lokal fiskemiddag og/eller sikringskosten som ble innkjøpt etter den skuffende fisketuren. Etter samling i leieren godt utpå kvelden ble det utendørs stamping og grilling av bål i grillhytta. Det ligger an til nok en hard morgen.

________________________________________________________________________

 

4. dag – Lørdag 27/6: Sandsletta - Å

Vi kjører tilbake til Å og overnatter på samme sted som dag 1.

Reisebrev dag 4

Avreise fra Sandsletta gikk før skjema, og alle kom seg avgårde i nesten samlet flokk. Første etappe gikk til Svolvær hor det ble gjort innkjøp til storkjøkkenet og oppfylling av bensintanker. Ingen ønsket reprise fra dag 2 og risikere å havne i referatet. På veien videre til Leknes svingte vi innom et vikingmuseum. Lyrstad fikk nok en gang trøbbel med redskapen og havnet på hengeren. I lunchpausen på Leknes viste det deg at det bare var en smeltet plugg som måtte byttes. Lunch ble foretatt på samme sted som på vei oppover, men denne gangen i bedre vær. Pippen disket opp med burgere i både kjøtt og fisk. Turen vikk videre i høyt tempo mot Å. Litt for høyt for en Suzukikjører fra Aurskog, som fikk motorhavari så bakhjulet låste seg etter litt kappkjøring i sakte tempo opp noen bakker. Hengeren kom til nytte igjen. Smeden i Sund måtte også avlegges en rask visitt. Vi var litt seint ute med bare en halvtime til stengetid, men fikk allikevel med oss det meste. Vi fikk se hvordan skarver smis, og et armeringsjern som raskt ble forvandlet til et fikenblad som vi fikk med som suvenir. Mange gamle båtmotorer var også å se og høre. Nå var det kun en kort etappe igjen før vi kom til Å. Rorbuhavna i Å ble fullstendig okkupert av bøpere og vi rigget opp storkjøkkenet på brygga. På trappa til en rorbu som så ledig ut, ble Suzukien som hadde fått stopp påbegynt. Skjert sylinder ble konstatert, og en passende motor ble hentet ut av følebilen og motorbytte kunne starte. Da dukket det opp en tysker som bodde i rorbua. Han syntes dette bare var moro og satte seg på trappa og fulgte med. I mellomtiden var kjøkkenmannskapene i gang med dagens middag. Kylling, gresk salat og ris stod på menyen. Etter maten ble det en grundig oppvask av kjøkkenutstyr. Foretatt med en varmtvanns høytrykksspyler som vi fikk låne gikk jobben som en lek. Vi trakk etterhvert inn på restauranten for å støtte litt opp om det lokale næringslivet.

________________________________________________________________________

5. dag – Søndag 28/6: Å - Saltstraumen

Ferje til Bodø i løpet av formiddagen. Tidspunkt ikke bestemt.
Når vi kommer til Bodø skal vi kjøre ca 3 mil til Saltstraumen. Her skal vi overnatte på Pluscamp Saltstraumen.

Reisebrev dag 5

Geir startet dagen med avreise til ferjekaia. Det var like etter sistemann hadde lagt seg dagen føre. Da han var litt uskikker på å rekke felles avreise trillet han likegodt mopeden bort til kaia. På kaia stod det allerede en ferge som var klar til avreise og denne ble benyttet. Vi andre kom til kaia i flere puljer, noen rakk frokost og andre i grevens tid. Det ble en veldig stille overfart og mange var nok glade for lite bølger. Litt skruing ble det også på båten. Mannskapet på båten manglet litt verktøy for å få skiftet en stol på, og her kunne Bøpeskruen bidra. Fremme i Bodø tok Erlend og Vegard snarveien hjem, og enkelte misunnet dem billett en dag tidligere hjem. Resten av følge satte kursen mot Saltstraumen. Det ble en kort etappe uten nevneverdige problemer. Det ble en del fisking og nytelse av naturens underverk. Saltstraumen viste seg som en stor og fin reversibel saltvannselv. En liten gruppe tok seg også en tur på havrafting. Middagen bestod av solmodne koteletter og sprellende fersk fisk. Fritt valg på øverste hylle. Etter koteletter eller fiskemiddag var noen på fisking igjen, mens andre tok en heller slapp og tilbakelent dag på campingen. Det har sjeldent vært så stille i en bøpecamp. Utpå natta måtte imidlertid Runar og Lyrstad konstatere at det begynte å bli kjedelig å få fisk på hvert kast, så de la seg de også.

 

 

6. dag – Mandag 29/6: Saltstraumen - Haga

Tilbake til Bodø. Pakke inn i container, levere følgebil og reise til flyplassen. Flyet går 17.30, vi bør være på flyplassen ca kl 16.00.
Bussen går fra Gardermoen 19.30 til Statoil Haga.

 

 

Reisebrev dag 6

Vi våknet opp i en usedvanlig god form, og alle hadde god tid til pakkingen. Det er store kontraster her oppe i nord. Også idag skulle det kun kjøres en kort etappe, så ingen hendelser var ventet. Vi drog tilbake til terminalen og containerne i god spredning. Terje og Jarle ville ha litt ekstra sightseeing og reiste ut på jakt etter noen jettegryter i Beieren som viste seg og være sporløst borte. Helge fikk en punktering og måtte plukkes opp av følgebilen. Mens vi andre pakket container kom resten av følget etterhvert inn og til slutt kom Jarle i slepetau. Det er usikkert og mopeden var defekt eller om han bare ville i reisebrevet. Vi tar med en liten oppsummering til slutt med mat og drikkelogistikk. 600 egg, godt over 100 brød, ca 140-150 liter melk og ølet nevner vi ikke. Som en liten forklaring på seine reisebrev må det nevnes at skribenten vant antall streker på øllista med klar margin. Vi har nok engang hatt en knalltur og gleder oss allerede til neste tur.

 

Etter turen:
Når containerne kommer tilbake til Haga må alle være med å losse og ta med seg sitt.

________________________________________________________________________

 


Deltakere Lofottur 2009

Navn:
Klubb:
Kjøretøy:
Klunder:
Leif Arne Rosswell Aamk
Bjørnar Helle Bøpeskruen
Roy Åsdal Bøpeskruen    
Helge Borgen

Bøpeskruen

Rune Kvernes Bøpeskruen
Puch VS50
Terje Bjørnstad Bøpeskruen
Runar Gillberg Bøpeskruen
Rune Bruun Bøpeskruen
Tempo Corvett 380
Kjetil Haug Bøpeskruen
Bjarne Kjærstad Bøpeskruen
Dag Fredriksen Bøpeskruen
Per Willy Janson Bøpeskruen
Tempo Corvett 380
Arne Harethon Doom
Terje Myrvold Bøpeskruen
Svein Nordli Bøpeskruen    
Geir Pedersen Doom
Jo Inge Quille Doom
Knut Rune Tveiten (Pippen) Bøpeskruen
Mareno Skogheim Bøpeskruen
Dag H Bråthen Bøpeskruen
Jarle Farnes Hansen Bøpeskruen
Erlend Helle Bøpeskruen
Anders Myrvang Bøpeskruen
Tommy Enger Doom
Atle Willersrud Bøpeskruen
Tom Andresen Bøpeskruen
Jan Erik Hæve Bøpeskruen
Jens Kristian Waaler Aamk
Kristian Volland Doom
Edgar Krogstad Doom
Trygve Killingmo Doom
Tom Lyrstad Bøpeskruen
Zundapp C50 Sport
Anders Myhre Bøpeskruen
Jan Ulf Haugerud Bøpeskruen
Trond Amundsen Bøpeskruen
Harald Bogstad Aamk
Arnfinn Bogstad Doom
Morten Holmen Doom
Dagfin Holtet Aamk
Jan Petter Nystuen Bøpeskruen
Vegard Engen Bøpeskruen
Terje Tandberg Bøpeskruen    
Bjørn Andreas Viko Doom    

Kart